Ekologija u školama

ekologija-u-skolama

Glavni je cilj da učenici razviju odgovoran odnos prema očuvanju okoliša

Edukacija djece u školama o važnosti očuvanja okoliša jedan je od najbitnijih segmenata društva sutrašnjice. Na koji način škole u Hrvatskoj provode ovaj dio obrazovnoga programa?

Razgovarali smo s Radenkom Bradićem, ravnateljem Prirodoslovne i grafičke škole u Rijeci.

Kakva je povijest Vaše škole vezana za ekologiju?

Prirodoslovna i grafička škola Rijeka ima dugu povijest vezanu za promicanje brige za okoliš i razvoj ekološke svijesti. Naime još od davne 1999. godine obrazujemo generacije kvalificiranih ekoloških tehničara, što znači da ove godine obilježavamo punoljetnost stvaranja kadrova koji su po svom zanimanju orijentirani na ekološko djelovanje. Naravno, u tako je dugomu vremenskom periodu bio čitav niz događanja koja su zaslužna za ovo što danas jesmo. Za postizanje ovakvih rezultata bila je potrebna velika volja, radna energija, entuzijazam ljudi koji su zaslužni za taj status, a iskoristio bih priliku i spomenuo najzaslužnije kolege, od kojih su neki u zasluženoj mirovini, kao što su bivša ravnateljica škole Senija Zelić Pavelić, profesori nastavnici Ratka Šoić, Slavka Mećava, Esma Bazdulj, Danijel Gušić, Jadranka Lešić kao i trenutno aktivni nastavnici Biserka Knežević, Željko Grgurić, Marina Pavlić, Irena Sabo te mlađi kolege Ivana Lalić, Goran Gotlibović, Petra Pincan i drugi koji nastavljaju taj put i osiguravaju kontinuitet aktivnosti škole na tom polju.

Imate li iskustva u suradnji s lokalnom zajednicom?

Naravno, to je u biti i smisao širenja i diseminacije svijesti o zaštiti okoliša – imali smo čitav niz različitih aktivnosti u kojima smo djelovali na podizanju svijesti o očuvanju prirode i okoliša u našem kraju kao što su naprimjer ispitivanje kiselosti tla u Gorskom kotaru, kemijska analiza vodotoka Rječine, određivanje polutanata u atmosferi grada Rijeka, nestajanje livada u NP „Risnjak“, ispitivanje kakvoće mora, tla i zraka u Kostreni, Bakru i Bakarskom zaljevu. Također je bitno istaknuti da je stručna praksa naših ekoloških tehničara organizirana na PP „Papuk“, NP „Plitvička jezera“, PP „Učka“, NP „Brijuni“, NP „Risnjak“, Ekocentar u Belom na otoku Cresu, NP „Krka“, NP „Sjeverni Velebit“. Intenzivno surađujemo s Primorsko-goranskom županijom, gradom Rijekom, raznim ustanovama i gospodarskim subjektima.

Koja su iskustva u projektima s ekološkom tematikom?

Imamo mnogobrojna iskustva, ovdje bih napomenuo samo najznačajnija istraživanja kvalitete okoliša u sljedećim projektima: „Živjeti u Kostreni“ (2007./2008.); „Kostrena u moru – more u Kostreni“ (2008./2009.); „Moć tla u bojama Kostrene“ (2009./2010.); „Ekološki otisak na tlo Kostrene i okolice“ (2010./2011.); „Ča bakarsko more more“ (2011./2012.); „Odraz tla u mirisu ružmarina“ (2012./2013.); „Zaron u podmorje Bakarskoga zaljeva“ (2013./2014.); „Što to tamo lebdi“ (2014./2015.). Prošle je školske godine istraživan Sovjak (nesanirano odlagalište industrijskog otpada u okolici Rijeke), a rezultati su istraživanja prikazani u projektu „Mračne tajne Sovjaka“. Značajan su dio rada Ekoškole projekti koji se realiziraju svake godine u sklopu ekološkog kviza „Lijepa naša“ gdje na državnim natjecanjima naši učenici redovito osvajaju prva, druga i treća mjesta.

Imate li međunarodnu suradnju?

Moramo se pohvaliti da imamo intenzivnu međunarodnu suradnju, međutim sve je započelo 2000. godine projektom Međunarodne ekoškole, odnosno osnivanjem ekološke grupe „Mali zeleni“, a u kasnijem je periodu došlo do čitavog niza suradnji pa tako od 2002. godine u okviru projekta EMEP programa LEONARDO surađujemo sa školom iz Koblenza, što 2004.godine rezultira stjecanjem statusa Međunarodne ekoškole, 2010. godine dobivanjem brončanoga certifikata, 2012. godine srebrnoga i 2014. godine zlatnoga certifikata Međunarodne ekoškole. Također je Prirodoslovna i grafička škola Rijeka od 2001. uključena u Međunarodni GLOBE program (globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša, pokrenut u SAD-u 1994. godine) gdje smo  sudjelovali u međunarodnim GLOBE projektima sa školama i organizacijama iz Norveške , Češke i SAD-a. Posljednji je primjer odlične međunarodne suradnje gostovanje naših učenika i mentora na međunarodnom 20. susretu GLOBE škola Virtual Science Fair 2016. u Estes Parku u Coloradu (SAD). Naši su učenici bili nagrađeni zbog projekta „Determining the presence of heavy metals in the air by using GLOBE protocols for aerosols, conductivity and pH“ te su ga na tome međunarodnom susretu uspješno predstavili pred predstavnicima tridesetak zemalja.

Kakvi su vam planovi za budućnost?

Planova i ideja uvijek ima, međutim glavni nam je cilj da učenici, tijekom svoga redovnog obrazovanja i provedbe GLOBE aktivnosti te rada u projektima Ekoškole, razvijaju odgovoran odnos prema očuvanju kvalitete okoliša zasnovan na razumijevanju utjecaja različitih čimbenika na promjene u okolišu ili njegovu uništavanju. Nadalje tendencija je razvijati pozitivan stav i zanimanje za učinkovito sudjelovanje u društvenom životu i neposrednoj zajednici, ali i razvijanje navika promatranja, opažanja i provjeravanja te donošenja zaključaka na osnovi rezultata objektivnih mjerenja. Također razložno i učinkovito korištenje informacijskim i komunikacijskim tehnologijama za traženje i prikupljanje podataka, njihovu pohranu, obradu i analizu u svrhu istraživanja te suradnje s drugima. Potencijalni se problemi javljaju kada u realizaciji istih nismo u mogućnosti biti samostalni zbog nedostatka sredstava ili opreme te za kraj koristim prigodu zahvaliti još jednom svima koji su nam zdušno pomagali svih ovih godina u nadi da ćemo u budućnosti moći i dalje računati na njihovo razumijevanje i pomoć.

 

Be the first to comment on "Ekologija u školama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*